Ford Escort jistě všichni dobře známe. Je to malý rodinný vůz vyráběný evropskou divizí automobilky Ford. Escort se vyráběl v letech 1968 až 2004 a vzniklo hned šest generací tohoto vozu.

V roce 1968 byla představena také sportovní verze Ford Escort Twin Cam. Tento vůz byl postaven pro mezinárodní soutěže v Rally, v kategorii Group 2. Byl poháněn motorem Lotus, původně vyrobeným pro Lotus Elana a navíc byl motor v dílnách Cosworth opatřen větším vrtem válce a objem byl zvětšen z 1.5 na 1.6 l. Motor byl také známý jako RS1600, kde RS značí Rally Sport. V Escortu Twin Cam podával motor výkon 105 koňských sil, ale závodní speciál britského týmu Alan Mann Racing z něj dostal dokonce přes 200 koňských sil a suverénně tak vyhrál British Saloon Car Championship (později BTCC) roku 1968.

První generace Fordu Escort byla velice úspěšná nejen na silnici, ale také ve světě rally. V roce 1970 vyhrála posádka Hannu Mikkola a Gunnar Palm maratonský světový šampionát v rally nazvaný London to Mexico World Cup Rally. Tato soutěž měla celkovou délku přes 25,000 km a trasa vedla po asfaltových silnicích i nezpevněném šotolinovém povrchu. Rally postupně zavítala do Anglie, Francie, Německa, Rakouska, Jugoslávie, Bulharska, Itálie, Španělska, Portugalska, Brazílie, Uruguaje, Argentiny, Chile, Bolivie, Peru, Kolumbie, Panamy, Costa Ricky a Mexika. Některé “RZty” měřili i okolo 800 km.

Na počest úspěchu v závodě z Londýna do Mexika byla postavena verze Ford Escort Mexico, která byla vylděnou verzí zmíněného modelu Twin Cam. Současně byla také představena verze Escort RS1600, což je verze, se kterou se potkámě v závodě číslo 8. RS1600 byl nejvýkonnější sériový model první generace Escortu a byl používán jak pro soutěže v Rally, tak i na závodních okruzích. Díky dvojnásobnému počtu ventilů oproti předchozím vozům, a precizějšímu vyladění, dosahoval motor RS1600 vyšších otáček a až 115 koní.

Ford Escort Mk. I představoval jeden z prvních rychlých Hot Hatchů, a přošlapal cestu i dalším vozům této třídy. Druhá generace, Ford Escort Mk. I, pokračovala v závodní historii svého předchůdce a mezi lety 1975 až 1981 získal Ford Escort RS1800 20 celkových vítězství v jednotlivých podnicích světové rally. Za volantem “osmnáctistovky” se vystřídali jezdci jako Timo Mäkinen, Roger Clark, Ari Vatanen, Russell Brookes nebo Hannu Mikkola.

V osmém pokračování šampionátu Iconic & Famous se s RS1600 podíváme na britský orkuh Donington Park. Těšíme se na vás na trati, i u živého přenosu.